Stillingsannonse:
Oslo kommune søker kommunikasjonssjef
Søknadsfrist: 30. januar
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I Barne- og familieetaten jobber 950 medarbeidere med et av de viktigste samfunnsoppdragene; at hovedstadens barn og unge skal få nødvendig hjelp og omsorg til riktig tid, uansett utgangspunkt. For å lykkes med samfunnsoppdraget vårt ser vi behovet og mulighetene som ligger i å videreutvikle vår interne og eksterne kommunikasjon, og styrker nå arbeidet vårt på området. Etaten er i sterk utvikling og søker nå en engasjert, utviklingsorientert og faglig sterk leder til vår seksjon for kommunikasjon og samfunnskontakt.
Kommunikasjonssjefen har det faglige ansvaret for etatens kommunikasjonsarbeid og jobber tett på etatsledelsen. Sammen med avdelingsdirektør vil du være ledelsens rådgiver i kommunikasjonsspørsmål. Du vil også inngå i avdelingens ledergruppe som i tillegg til deg består av tre seksjonssjefer innenfor HR, økonomi og administrativ bistand. Du vil få muligheten til å lede og videreutvikle en seksjon som skal bestå av fem medarbeidere.
Seksjonen jobber bredt med kommunikasjon og skal være en pådriver for blant annet å profilere etatens tjenester og tilbud, kampanjer på fosterhjemsfeltet, for åpenhet i møte med presse og interessenter, og i etatens digitaliserings- og beredskapsarbeid. Sommeren 2022 flytter vi inn i nye lokaler hvor vi etablerer et studio for medieproduksjon og formidling, som seksjonen vil ha hovedansvar for.
Vi ber om at attester og vitnemål vedlegges søknaden elektronisk i WebCruiter.
Førstegangsintervjuer gjennomføres fortløpende. Aktuelle kandidater vil derfor kontaktes raskt.
Arbeidsoppgaver
- Profilering av etatens tjenester og tilbud
- Sørge for at etaten kommuniserer faglig sterkt og åpent i de til enhver tid relevante medier
- Bygge gode relasjoner til medier med åpenhet som prinsipp
- Personal- og økonomiansvar
- Ivareta etatens arbeid med kampanjer, med hovedvekt på fosterhjemsfeltet
- Utvikle relevant og nyttig innhold på etatens intra- og internettsider
- Bidra til å utforme kronikker og debattinnlegg, ofte med utgangspunkt i etatens sterke fagmiljøer
- Utvikle etatens strategi for kommunikasjonsarbeid
- Samarbeid med tilsvarende stillinger i Oslo kommune
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning
- Solid kommunikasjonsfaglig kompetanse innenfor profilering og kampanjer
- Forståelse for pressens samfunnsoppdrag, og gjerne erfaring fra media
- God forståelse for bruk av digitale kanaler og sosiale medier
- Det er ønskelig med ledererfaring
- Erfaring med kommunikasjonsarbeid i større offentlig virksomhet eller selskap er en fordel
- Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Personlige egenskaper
- Særlig god relasjonsbygger internt og eksternt
- Positiv, engasjert og med gode samarbeidsevner
- Selvstendig, initiativrik og systematisk
- Løsningsorientert, fleksibel og serviceinnstilt
- Stor arbeidskapasitet og med god gjennomføringsevne
- Personlig egnethet vektlegges
Vi tilbyr
- Være med å bygge opp og utvikle en ny kommunikasjonsseksjon i en etat med et viktig samfunnsoppdrag
- Hyggelig arbeidsmiljø i lokaler i Oslo sentrum. Vi flytter til nye, moderne lokaler på C.J. Hambros plass sommeren 2022
- Fleksibel arbeidstid
- Lønnsplassering i lønnstrinn 58-64 i Oslo kommunes regulativ (p.t. 803.100 – 902.900), avhengig av erfaring og kompetanse. I særskilte tilfeller kan høyere lønn vurderes
- Gode forsikrings- og låneordninger i Oslo pensjonsforsikring
- Som ansatt i Oslo kommune betaler arbeidsgiver i tillegg hele pensjonspremien din etter nettolønnsordningen, dvs. at det ikke trekkes 2 % av din lønn til pensjonsinnskudd
Spørsmål om stillingen
Bjørn O. Mørch Larsen, avdelingsdirektør Kommunikasjon og samfunnskontakt og Administrativ stab, 481 50 034
Klas Torkill Birkedal, HR-sjef, 922 04 210