Lars Monsen er primus motor for NRK-satsingen der han og et celebert utvalg gjester tar seg rundt i norsk natur i sommer. Arkivfoto: Birgit Dannenberg

«Monsen minutt for minutt», med tilhørende kveldssendinger av «Sommeråpent», koster NRK 20,3 millioner kroner

Riktig pengebruk, mener NRK.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Summen inkluderer blant annet lønn og tillegg for rundt 50 NRK-ansatte i fire uker, samt reisekostnader, mat, losji, fjellutstyr og fakturering av leverandører, skriver Dagbladet , som har fått innsyn i NRKs budsjett.

Totalt går omkring 7 millioner med til lønn.

– Vi har regnet på det, og pris per sendte minutt er 2.800 kroner. Sammenligner man med en vanlig tv-dokumentar, som er en tommelfingerregelen i TV-bransjen, koster det 500.000 kroner for en halvtime. Våre sommersendinger koster 84 000 kroner hver halvtime, sier programsjef for «Sommeråpent» og «Monsen minutt for minutt» Rune Møklebust til avisen.

I NRKs sommersatsing besøker Lars Monsen og et celebert utvalg gjester Hardangervidda, Jotunheimen, Vesterålen og Indre Troms.

Programsjefen mener pengebruken er riktig fordi NRK «forteller historien om landet vårt ved å vise fram de mange fantastiske områdene som finnes i Norge».

– I en privatøkonomi er dette kanskje store summer, men for fire uker med masse bra innhold, er ikke dette mye, sier han.

Fornøyd med premieren

Lars Monsens fem timer lange premieretur på Hardangervidda ble fulgt av 37.000 seere. Turen ble sendt på NRK1 torsdag 12. juli.

Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt. Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere, opplyser rikskringkasteren.

– Det er tydelig at folk setter pris på opplevelser fra fjellet. Vi er strålende fornøyd med første uken, sier Thomas Hellum, som er prosjektleder for «Monsen minutt for minutt».

«Sommeråpent», som sendes på NRK1 om kvelden, hadde 454.000 seere under premieren 12. juli, og en markedsandel på 52 prosent. I løpet av helgen lå tallene for «Sommeråpent» på 286.000 (fredag), 346.000 (lørdag) og 397.000 (søndag).

Powered by Labrador CMS